Med denna sammanställning av min projektdagbok vill jag nu lämna över stafettpinnen till nya styrelsen i Valla IF. Under 4 år drev jag projektet Valla IP Aktivitetspark (som egentligen aldrig fick mer än sitt projektnamn) och kan med värme se tillbaka på den tiden. Inte illa att dra ihop närmare 3 miljoner kronor och bygga en aktivitetspark för alla.

Projektet kantades av pandemier, dåliga dräneringar, maskiner som fastnat i utlandet och utdragna ansökningsprocesser. Men också av härliga barn och vuxna samt nya relationer. Vi satte verkligen Valla IF på kartan.

Ta hand om er där ute!

Mathias Fredriksson, projektledare Valla IP Aktivtetspark 2018-2022

Nedan följer projektdagboken i kronologisk ordning, med det senaste inlägget först.

221101 - Markarbete intill aktivitetsparken

Tänk vilka underbara grannar vi har i Valla IF. Under veckan har Örjan från Ekeby Gård och Fredrik från Knutsta Gård lagt ner flertalet timmar med att ordna med slänten mellan aktivitetsparken och grusvägen som går förbi. Slänten blir slät och mindre brant vilket underlättar renhållningen. Dessutom hoppas vi nu att sorkarna kommer att trivas mindre, och vi kan motverka orminvasionerna inför kommande år. Men framförallt ser det snyggt och städat ut.

Stort tack för era insatser för Valla IF och aktivitetsparken!

220827 - Pokémontränare

Aktivitetsparken lockar inte bara barn och vuxna för aktiviteter i den fysiska parken, utan lockar nu för tiden även till virtuell aktivitet. Vi pratar så klart om att aktivitetsparken har fått ett eget "Pokéstop" i mobilspelet Pokémon Go.

Pokémontränarna på jakt efter ovanliga pokémon var absolut ingen målgrupp vi initialt hade räknat med i projektet. Men det är superkul att vi finns för att erbjuda ett stop för besökarna. Förhoppningsvis blir det samtidigt lite spontanidrottande.

220521 - Aktivitetsparken på föreningsträff

Den årliga föreningskonferensen som anordnas av bland annat Katrineholms kommun gick i dag av stapeln. Under dagen deltog föreningslivet, företag och kommunen i olika former. Bland annat deltog Mathias, projektledare för Valla IP aktivitetspark i en workshop med fokus på bidrag. Syftet var att inspirera andra föreningar av våga förverkliga sina drömmar. Vi fick en fantastisk möjlighet att visa upp vår aktivitetspark.

Dessutom träffade vi på flera personer som på ett eller annat sätt blivit engagerade i aktivitetsparken och det är tydligt hur många nya kontakter vi fått tack vara projektet.

220515 - Aktivitetsparken invigd med familjedag

Uppskattningsvis 800 personer besökte familjedagen på Valla IP Aktivitetspark lördagen den 14 maj.En familjedag som innehöll något för alla och det var inte svårt att hålla sig aktiverad om man så ville. Vädret var näst intill perfekt i temperatur och sol, men bitvis lite blåsigt. Men det är inte konstigt när vi har ett större fält som granne.

Läs hela artikeln om familjedagen här!

220514 - Inbjudan invigning Familjedag

Välkomna till oss i aktivitetsparken lördagen den 14e maj mellan kl. 11-15. Det kommer att finnas något för alla! Se programblad nedan eller länk för nedladdning!

Familjedagen erbjuder glädje och gemenskap genom spontanidrottande. Men även prova-på aktiviteter, uppvisningar och tävlingar. Dessutom finns Valla IFs huvudsponsorer på plats. Kronfågel bjuder på gratis hamburgare för alla besökare. Som medlem i Valla IF får du dessutom gratis dryck till hamburgaren vid uppvisande av medlemskort med giltigt årsmärke (även anställda hos Kronfågel erhåller gratis dryck, se mer info på Kronfågels intranät). Helt klart en dag man inte vill missa!

Projekttiden är över

Invigningen är slutet på en lång och intressant projekttid. Startskottet gick redan 2018 och har sedan dess inneburit en hel del arbete och slit. Så det är med stor glädje som vi nu (på årsdagen) bjuder in till en invigning och familjefest! Alla är välkomna!

Ladda ner foldern från invigningen här.

211207 - Skridskois på aktivitetsparken

Under cirka en veckas tid (från söndag 28 november till söndag den 5 december) tillbringades det över 20 mil på cykel, mer än 30 timmars arbetstid och ett okänt antal liter vatten för att ta fram en körbar skridskois på aktivitetsparken i Valla. Vilken del av aktivitetsparken som skulle spolas upp var inte helt givet från början, men flera saker var avgörande i beslutet. Tillgängligheten på vatten, behov av att skydda löparbanor, belysning och vart vi skulle påverka övriga motionärer så lite som möjligt. Så beslutet blev att fotbollsplanen spolades upp.

Till att börja med fick vi fylla på med extra sand i konstgräset och dessutom lägga upp en liten vall runt om planen för att få vattnet att stanna kvar. Självklart stötte vi på en del utmaningar under arbetets gång. Bland annat var inte fotbollsplanen i våg, och det resulterade i att allt vatten ville rinna av på ena långsidan. Så att få hela planen under is tog många extra giv med vatten. Dessutom blev det tydligt att vattnet ville rinna undan i våra dräneringsdiken som grävts under konstgräset. Det resulterade i någon form av luftficka under den färdiga isen, med ihåligt ljud och sprickbildning.

När hela fotbollsplanen var täckt med is la vi på ett lager sand över hela ytan. Sedan har vi spolat flera gånger till ovanför detta. Sanden ska ligga som en indikator på när isen börjar bli så tunn att konstgräset riskerar att komma upp. Sanden förhindrar skridskoåkning.

Under veckan som arbetet pågick skickades information ut i våra sociala kanaler vid fyra tillfällen, där varje inlägg nått ut till omkring 1 000 personer. Totalt under veckan har våra inlägg totalt nått ut 1 599 individuella personer, gillats av 199 och delats 26 gånger. En serie inlägg som helt klart engagerar och uppskattas av befolkningen i och runt Valla.

Underhåll

Isen kommer att spolas ett par gånger i veckan eller oftare vid behov så länge det är kallt. Om töväder får isbanan stängas av. I övrigt är skridskobanan öppen dygnet runt, men belysning finns från skymning fram tills klockan 21:00 alla dagar.

211118 - Projekthjälp Vittangi sportklubb

Under veckan har vi fått kontakt med ännu en förening som är i startgroparna med ett aktivitetsparksbygge. Denna gång var det Vittangi Sportklubb som hörde av sig och ville diskutera några frågor. Självklart ställer vi upp med det. Så efter en kortare mejlkonversation avslutade vi med ett bra telefonsamtal. All lycka till Vittangi Sportklubb med ert projekt och bygge!

211031 - Belysning

Sedan någon vecka tillbaka finns nu belysning installerad i ett par av våra stolpar vid aktivitetsparken. Det är framförallt fotbollsplanen som initialt blir upplyst. Vi tackar Katrineholms Kommun som installerat detta till oss. Det betyder att vi kan förlänga "öppettiderna" för aktivitetsparken och ger oss även bra förutsättningar för en eventuell naturis om vädret i vinter tillåter det.

210905 - Stöd till andra föreningar

Projektet Valla IP Aktivitetspark ger ringar på vattnet - vilket vi har skrivit om tidigare. Riktigt roligt tycker vi i föreningen. Vi får verkligen vara med att bidra till hela samhället i och med detta. Nu senast har representant från idrottsföreningen i Stångsjö hört av sig, och ville ha tips och idéer inför deras projekt. Detta gav vi gladligen och önskar dom lycka till!

210805 - Invigning uppskjuten

På grund av rådande pandemi ställdes invigningen in i våras/försommaren. Planen var att istället ha invigningen i augusti, men när dagen närmade sig och läget fortsatt var oklart beslutade styrelsen att skjuta på invigningen till nästa år. Dels för att aktivitetsparken är i kostnadsväg det största som hänt i föreningens historia - så det kräver en riktig fest. Men dels för att pandemin ska hinna lägga sig en aning. Prel kommer vi att fira aktivitetsparkens 1-årsdag. Mer information kommer.

210628 - Ansökan om slututbetalning

Mycket har hänt sedan starten i december 2018. Många timmar, och en hel del blod, svett och tårar senare är nu projektet inskickat för slutbedömning till LEADER Sörmland och jordbruksverket. Under hösten återstår bara slutrapporten till Allmänna Arvsfonden. Där är projekttiden till och med 2022-01-01.

210512 - Filminspelning med Unisport

Idag den 12/5 fick vi besök av ett filmteam som ville dokumentera aktivitetsparken. Både kamera och drönare fanns på plats och två av våra ungdomslag. Unisport kommer att använda materialet i marknadsföringssyfte.

Videon kan ni se här!

210428 - Artikel i lokaltidningen

Under måndagen hade vi besök av en reporter från Katrineholms Kuriren med anledning av vår aktivitetspark som nu smygöppnat. Artikeln finns på nätet att läsa för er med prenumeration: Aktivitetsparken klar: "Den får en åtta av tio"

210426 - Första vardagen efter öppnandet

Första vardagen efter öppnandet av aktivitetsparken 🥰. Vi fick även fint besök av Anders från Katrineholms kurirens sporten-redaktion som under åren följt vårt arbete 📰. Passande nog hade vi bokat in tiden ungefär när skolan slutade 🏫, och det var kul att se alla som stannade till vid aktivitetsparken på vägen hem 🤼⚽️. Uppskattningsvis 2 av 3 tog vägen förbi aktivitetsparken för lite spontanidrottande 🤾. Mellan 20-30 personer vistades i parken om vart annat under mina 3 timmar där .⏱😍💪

210425 - Allmänheten välkomnas till aktivitetsparken

25 april, en typiskt iskall april-söndag så sattes en ny milstolpe för Valla IF och Valla samhälle på flera sätt. Beläget på den tidigare bandyplanen vid Valla idrottsplats återfinns nu en inspirerande aktivitetspark med fokus på spontanidrottande och rörelseglädje. Ett trettiotal ideella krafter hade samlats denna söndag för att plocka ner det byggstaket som sedan i höstas spärrat av området. Det dröjde inte många minuter innan alla aktivitetsytor fylldes med spontant idrottande barn.

Senare under dagen drog vi även upp konceptet ”Spela Fotboll med Kompisarna” som lockade 41! barn och ungdomar till Valla IP. Det är fint att se hur bra det blir med engagerade ledare och tränare som har barnens bästa i fokus. Det var rörelse så långt ögat kunde nå, både på naturgräsplanerna och i aktivitetsparken.

210417 - Snart öppnar aktivitetsparken

Äntligen närmar vi oss premiäröppnandet av Valla IP Aktivitetsparken. Slutbesiktning i onsdags med gott resultat. Lite småfix med rengöring och piff av repen. Sedan väntar vi bara på startbesked från bygglovshandläggarna på kommunen innan vi kan sätta aktivitetsparken i drift. Vår förhoppning är att staketet ska vara nere innan april slut (besökare välkomna efter detta), och en enklare invigning i maj.

210324 - Aktivitetsparken vaknar upp

Denna vecka har äntligen arbetet med att färdigställa aktivitetsparken påbörjats. Det är lite småfix kvar innan vi kan sätta hela spektaklet i drift. Förhoppningen är att få aktivitetsparken godkänd i mitten av april.

210219 - Bli en del av framtiden

Valla IP Aktivitetspark drivs som ett LEADER-projekt. Utöver den fantastiska fysiska miljö vi byggt upp på idrottsplatsen behöver vi också fylla den med massor av rörelse och glädje. Som en del i ett LEADER-projekt vill vi, och ska vi engagera människor som redan finns i och omkring Valla. Man menar på att man utvecklar landsbygden bäst om människor som är engagerade i området deltar.

Utöver spontanidrottande (rörelse / idrott som sker utan systematisk planering) vill vi därför erbjuda en uppsjö av olika aktiviteter och gemenskaper. Därför vill vi hitta fler människor som vill engagera sig i projektet. Alla aktiviteter som främjar hälsa har en naturlig plats i aktivitetsparken. Det är vi som sätter gränserna med tid och resurser.

Inför ansökan till LEADER Sörmland och Jordbruksverket tog vi upp aktiviteter som vi tror kan bidra till en förbättrad hälsa i Valla med omnejd. Nedan kommer dessa förslag, men vi välkomnar alla nya förslag. Hoppas du vill delta i projektet och stärka framtiden för alla i Valla.

210217 - Aktivitetsparken och SR Radio

Idag den 17 februari 2021 besökte Jonas Carnesten och programmet Förmiddag i P4 Sörmland Valla. Under två timmar befann han sig på Triangeln i Valla och hade intervjuer med blanda annat lokala ungdomar, hemvändare och företagare. Självklart var även Valla IF på plats och pratade aktivitetspark.

201201 - Snart i hamn

Idag fick vi besked om att bygg-gänget jobbat hela helgen och lyckats slutföra allt jobb med konstgräset. Under kommande vecka städas området av. Så nu får parken vila tills vårkanten. När det blir varmt och torrt så kommer sista given sand läggas på konstgräsen. Sedan blir det slutbesiktning.

201124 - Förlänger projekttiden

Då bygget dragit ut på tiden kommer vi nu påbörja processen med att förlänga projekttiden hos LEADER Sörmland och Jordbruksverket. Målet från början var att ha projekttid till 31 december för att hinna med all slutrapportering. Det datumet ser nu ut att vara svårt att hålla.

201119 - Uppstarsmöte kullar

Unisports projektledare Andreas kommer imorgon 20 november träffa 4 arbetare som nu ska återuppta jobbet med kullarna igen. Man kommer att arbete så länge vädret tillåter.

201111 - Dräneringsjobb 2

Nu är det klart att det blir utökat dräneringsarbete på aktivitetsparken. Maskiner är beställda och arbetet planeras starta 16 november.

201029 - Dräneringsarbete försenar bygget

Trotts utökat dräneringsarbete ställer regnet till problem med vattenansamlingar framförallt vid fotbollsplanen och lekområdet med kullar. Därav står bygget stilla just nu. Man inväntar byggmöte med markchefen för att ta ställning till fortsatt arbete. Troligtvis kommer man gräva ur för att lägga ner fler dräneringsrör och koppla mot det singeldike man nyligen gjort. Planerade invigningen i november skjuts på framtiden.

201022 - Prel. tid för invigning

Idag fick vi en kortare uppdatering från Unisport. Det tidigare målet att vara klara till vecka 44 ser nu ut att vara svårt. Framförallt är det dåligt väder som försvårar processen. Istället siktar vi på invigning i november, men med reservation om ändring. Allt konstgräs ska på, sandning, linjering och färdigställande av boulebanor.

200908 - Markarbete

Efter kontakt med Unisports idag har vi informerats om att man noterar att rötter kommer upp i grusplanen som dels påverkat asfalten och dels kommer att störa framöver. Man väljer därför att lägga ner lite extra jobb på markarbetet nu, så att vi inte får problem sedan. Det fördröjer så klart klar-datum.

200908 - Sporten på kurren

Vi fick besök av Göransson på sportredaktionen under eftermiddagen 7/9. Var ett givande möte. Prel kommer det att publiceras i slutet på veckan.

200827 - Möte med RF SISU

Idag hade vi ett möte med företrädare på RF-SISU. Vi pratade en hel del om Valla IP Aktivitetspark. RF-SISU har varit med sedan första planeringsmötena, och fick nu en uppdatering kring bygget. När aktivitetsparken står klar är tanken att vi ska fylla den med massa aktiviteter och där kommer RF-SISU vara oss behjälpliga.

Under eftermiddagen har vi även haft kontakt med en grafiker för att strukturera det fortsatta arbetet med informationstavlan som ska sättas upp intill anläggningen.

200825 - Arvsfondens barometer och VIF på radion

Spelare SR

Allmänna arvsfonden släppte i dag sin barometer där det bland annat framgår att enbart 3 projekt beviljades bidrag i Sörmland förra året. Valla IF och projektet Valla IP Aktivitetspark var ett av dessa. Vi blir uppringda av Sörmlands radion P4 under eftermiddagen.

Arvsfondens ordförande hoppar in vid 42:17 och Valla IF är med från 50:30

200822 - Byggvecka 3 över

Då var byggvecka 3 över. Närarenan är monterad, och ska bara få ett snyggt konstgräs med vår logo mitt på. Vi har även fått delar asfalterad och det går att ana vart resterande delar ska byggas. Kommande vecka blir det rivning av boulebana och förhoppningsvis montering av motorikbana.

Så spännande att se aktivitetsparken växa fram. Kul att så många stannar till och pratar gott om projektet. Ett lyft för hela Valla.

200815 - Byggvecka 2 slut - arena och insändare

Foto på den nu uppsatta ramen runt närarenan.
Efter byggvecka 2 står ramen klar till närarenan.

Hej!

Då är byggvecka 2 över och byggarna tar en helg i skuggan kan tänkas. Under de två senaste dagarna har det grävts och bankats i grusplanen. Det gigantiska pusslet, även kallat närarena börjar ta form om än lite ostadigt. Men vi kan verkligen börja se lite former och nu kunna föreställa oss det fantastiska resultatet. Nästa vecka är det dags att asfaltera och det är närarnans position som avgör vart resterande delar i parken placeras.

Under veckan har vi även besvarat en insändare i lokaltidningen. Några idrottsföreningar önskar att flera idrottshallar byggs, och vi i Valla IP aktivitetspark svarar med att vi tror mer på spontanidrottande och tillgängliga arenor - precis som Valla IP Aktivitetspark.

200812 - Arenan anländer

Lastmaskin lossar en blå trailer
Vår Örjan lossar en transport.

En händelserik dag för projektet Valla IP Aktivitetspark. Vid lunch hade vi möte med den lokala pensionärsföreningen för att informera, samt ge möjlighet att ställa frågor. Senare under kvällen kom när-arenan på lastbil. Det var även stort för alla barnen som hade träning på närliggande gräsplan. Vi hade hoppats på att arenan skulle levereras redan igår, men på grund av lite oflyt med en färja kom den idag i stället. Tack Örjan Lindahl, Ekeby Gård för att du kunde undvara tid och maskin för att lossa allt material till oss!

200808 - En stabil grund

Foto på grusplan med nytt makadam

Under fredagen gjorde grabbarna ett kanonjobb med att få ut "stenmjöl" på grusplanen. Ser himla fint ut. Man kan nu även börja ana vart området för lekområdet med kullarna kommer att vara. Nu har vi goda förutsättningar att få till en riktigt bra aktivitetspark.

200807 - Marken förbereds

Foto på traktor som drar en markhyvel

Idag anlände maskinen som har till uppgift att schakta grusplanen. Jobbet fortsätter imorgon men redan nu ses en stor skillnad. Sedan ska nytt ytlager på innan närarenan monteras nästa vecka. Mätningar och i passning på måndag, sedan leverans på tisdag om allt vill sig väl.

Följ arbetet med Valla IP Aktivitetspark på Facebook eller via vår hemsida www.vallaidrottsforening.se

Aktivitetsparken är möjlig genom ekonomiska stöd från Arvsfonden och EU medel via Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling genom Leader Södermanland och Jordbruksverket

200729 - Projektmöte

Bild på röd markering på en grusplan

Idag hade vi genomgång med Unisports projektledare på grusplanen vid idrottsplatsen. Man håller på att mäta ut vart aktivitetsparkens alla "zoner" ska vara, och arbetet ska ligga till grund för det företag som under slutet av kommande vecka ska schakta av grusplanen och fylla på med nytt material.

200719 - Staketbygge

Foto barn och vuxna som sätter upp byggstaket
Medlemmar och medborgare hjälps åt att sätta upp byggstaket inför byggstart.

Vilken underbar start på projektet. Under lördagen den 18/7 samlades 32 barn, unga och vuxna för att tillsammans sätta upp det byggstaket som ska hindra obehöriga att gå in arbetsplatsen under byggandet av aktivitetsparken. På 1 timme och 30 minuter hade över 300 meter byggstaket satts upp.

Tack alla ni som deltog denna dag!

Idag skapade vi ett filmklipp som vi spelade in under dagen igår vid bygget. Filmen finns att se på aktivitetsparkens facebooksida.

200703 - Stöd till andra projekt

Att driva offentliga projekt, som marknadsförs på diverse hemsidor leder även till en hel del nya möten och kontakter. Sedan en tid tillbaka har vi haft lite mejlkontakt med Hultsfred Gymnastikklubb som även dem planerar för ett större projekt. Idag hade vi ett givande telefonmöte där vi berättade om våra projekt, och gav lite konkreta tips kring hur dem kan jobba vidare med bland annat tillgängligheten i deras kommande projekt.

200703 - Uppdatering

Som vi skrivit tidigare skrevs avtal med Unisport den 11 juni. Sedan dess har vi nu skickat in avtal och rekvirering av en första utbetalning från Allmänna arvsfonden, och nu idag begäran om utbetalning från Jordbruksverket. Snart går vi in i nästa fas, med intäkter och kostnader som ska redovisas.

Inför bygget har vi fått i uppdrag att hitta lämpligt företag som kan hjälpa oss med byggstaket runt grusplanen. Vi har fått kontakt med flertalet företag som lämnat olika prisförslag, men ett företag föll oss extra i smaken, och förslaget är nu lämnat till Unisport som tar beslutet.

Snart byggstart! Ska bli så spännande. Vecka 31 kör vi igång!.

200612 - Avtal skrivet

Nu har vi positiva nyheter för Valla IP aktivitetspark. Igår torsdag skrev Valla IF under avtal med Unisport Sweden som kommer bygga vår fantastiska aktivitetspark. Planerad byggstart är vecka 31, och bygget förväntas pågå under 8 veckor. Grusplanen kommer självklart att spärras av under denna tid, och tillträde är strängt förbjuden. Detta påverkar så klart våra verksamheter som i vanliga fall använder grusplanen och boulebanorna.

Valla IP Aktivitetspark byggs med stöd från Leader Södermanland (EU-medel från Landsbygdsfonden) och Arvsfonden. Syftet med aktivitetsparken är att bidra till förbättrad hälsa för alla i Valla med omnejd, men särskilt för barn och unga samt barn/vuxna med funktionsnedsättning.

200609 - Alla papper på bordet

Nu har vi äntligen alla papper på plats och vi är nu redo att hoppa bort från administrativt kontorsjobb till att faktisk börja göra konkreta saker. Nu har vi planerat in ett avtalsmöte, och i slutet på denna vecka hoppas vi kunna ha ett datum för byggstart.

200302 - Info inför byggmöte

Grafik aktivitetsparkens områden

Igår den 1 mars informerades föreningens två yngsta lag med föräldrar om den kommande aktivitetsparken. En kortare PowerPoint visades och fokus låg på att informera om ytorna på aktivitetsparken och om tidsplanering. Självklart informerade vi om att aktivitetsparken blir möjlig tack vara Allmänna arvsfonden och Leader Sörmland som tillsammans stödjer projektet med nästan 3 miljoner kronor.

Ett grafiskt filmklipp på ca 1 minut publicerades idag på sociala medier, med utgångspunkt i att informera om finansiärer, entreprenörer och om ytorna i aktivitetsparken. På onsdag 4 mars är det byggmöte.

Under förgående vecka har kansliet på föreningen fått påringning av lärare från den närliggande skolan som haft frågor kring aktivitetsparken - anledningen? Jo skoleleverna pratar om aktivitetsparken, och lärarna har svårigheter att svara på frågorna. Därav önskade man lite information. Kul att aktivitetsparken engagerar! Vi har även kontaktas av den lokala tidningen Katrineholms Kuriren som skriver om att vi nu fått total täckning ekonomiskt.

200220 - LEADER Sörmland beviljar ansökan

Då kom äntligen ännu ett besked som vi väntat på. Leader Sörmland godkänner ansökan för medfinansiering och igår onsdag beslutade styrgruppen att bevilja Valla IF ekonomiskt stöd för att bygga Valla IP Aktivitetspark.

Vi passade även på att skicka ut en nyhet på föreningens Facebooksida:

Fantastiska nyheter gällande aktivitetsparken <3

Igår beviljade Leader Sörmland vår ansökan om finansiering av aktivitetsparken. Nu är det nära byggstart.

Tillsammans med privatpersoner, Lions Katrineholm/Oppunda, Sörmlands Sparbank, Katrineholms kommun, Allmänna Arvsfonden och Leader Sörmland har vi nu fått ihop 2 930 000 kronor till Valla IP Aktivitetspark. Så himla grymt jobbat! Nu kör vi!

Ni som följer vår egna Facebook-sida Valla IP Aktivitetspark fick denna underbara nyhet redan igår. Följ oss där!

191219 - Stort intresse för aktivitetsparken

Ett samtal inkommer från SVT Sörmland som önskar veta mer om aktivitetsparken. Vi bestämmer träff, och idag har vi nu gjort en intervju i TV. Kommer att sändas i lokala nyheterna imorgon fredag. Vad kul det är att se spridningen på aktivitetsparken och det beviljade bidraget.

191213 - Komplett ansökan

Efter de glada besked vi fått från Allmänna Arvsfonden har det nu arbetats med att komplettera den ansökan som tidigare skickats in till jordbruksverket. Det är framför allt finansieringen, och då alltså arvsfondens bidrag som kompletterats. Nu håller vi tummarna!

191212 Omnämnande på kkuriren.se

Skärmdump artikel kkuriren

För att läsa artikeln, använd denna länk.

191212 - Aktivitetsparken på SR

Skärmdump sveriges radio

Idag kan ni höra om aktivitetsparken på Sveriges Radio, P4 Sörmland.

Lyssna på klippet via denna länk.

191212 - Publicitet

Idag är dagen efter att det positiva beskedet kom oss till känna. Idag har P4 Sörmland tagit upp nyheten på radio, och en stund senare blev det en intervju med Mathias från Valla IF i samma kanal. Bara minuter efter detta ringer reporter upp från Katrineholms-Kuriren och vill hålla en intervju. Nu händer det mycket positivt för Valla IF, Valla samhälle, Katrineholms kommun via aktivitetsparken.

191211 - Beviljat stöd AAF

Idag kom det positiva besked för Valla IF och Valla samhälle med omnejd. Allmänna Arvsfonden beviljar Valla IF det sökta beloppet för Valla IP Aktivitetspark. Det betyder att vi tar nästa steg, och vi är nu mycket nära att kunna skriva på avtalet med Unisport som totalentreprenör för aktivitetsparken.

190903 - Bygglov

Efter några turer med bygglovet - med kompletteringar och med att besvara remiss-svar har Valla IF nu fått bygglov för att påbörja bygget med aktivitetsparken. Vilken lättnad. Det betyder dessutom att vi nu fått in sista bilagan för den ansökan vi ska skicka in för ekonomiskt stöd för en del av aktivitetsparken.

190817 - Bygglovsansökan inskickad

Ritning närarena

Steg efter steg närmar vi oss byggstart. Nu är bygglovet inskickat, och efter samtal med bygglovshandläggare och kontakt med Unisports är ansökan även kompletterad. Så nu har vi fått ett ärendenummer, och bygglovet ska skickas ut på remiss.

190806 - Samhällsbyggnads

Bild på en fjäril sittandes på en blomma

Vart dras gränsen för vad som kan ingå i en aktivitetspark? Precis i utkanten av vad som är planerat för Valla IF:s aktivitetspark har en miljö uppstått som är rik på diverse fjärilsarter. Delar av den grusplan som kommer att användas till aktivitetsparken är en del av denna rika miljö. Så med en drivande hembygdsförening i Valla kom en kallelse till samhällsbyggnadsförvaltningen för att föra en dialog hur vi kan kombinera aktivitetsparken med en eventuell fjärilspark. Då den tilltänkta fjärilsparken ligger på det område Valla IF har nyttjanderätt för kommande 10 år kommer parken bli ett samarbete mellan Katrineholms kommun och Valla IF.

190804 - Valla IF på Katrineholms-kuriren

Skärmdump på artikeln på nätet
Skärmdump på artikeln

I samband med att den lokala tidningen Katrineholms-Kuriren besökte Valla IF för att göra ett reportage om Valla IF 100 år fick de nys om aktivitetsparken vi planerar för. Så efter mötet i Valla kontaktades jag (läs Mathias) av en man på Katrineholms Kuriren som var intresserad att boka en träff för att veta mer om aktivitetsparken. Så efter lite planerande och ändrande träffades vi i tisdags hemma hos mig och samtalade kring aktivitetsparken. Så den 190802 kom det en artikel i tidningen. Det är så roligt att arbetet med aktivitetsparken sprider sig, och att intresset är stort. Inte minst märks det när man arbetar vid Valla Idrottsplats och personer som går förbi gärna stannar och pratar en stund om aktivitetsparken. Hur bra det kommer bli för Valla, och hur kul det ska bli att se parken färdig.

För att se artiklarna, se länkar:

Artikel: Mer spontan idrott i Valla med ny park

Artikel: Valla IF firar 100 år

190711 - Ett första utkast AAF

Bild på ansökan allmänna arvsfonden

Idag blev ett första utkast klart för den ansökan vi ämnar att skicka till allmänna arvsfonden. Denna skickas nu ut till styrelsen för fortsatt arbete. Vi har redan skickat en ansökan till jordbruksverket och deras LEADER-projekt. Nu väntar vi bara på lite korrigeringar, bilagor och så att semestrarna är över.

190710 - Möte med Funktionsrättsårdet

Idag var vi tre stycken från Valla IF inne i Katrineholm och hade ett givande möte med funktionsrättsrådet. På mötet deltog bland annat representanter från 5 olika diagnosområden. Målet med mötet var att presentera aktivitetsparken och få feedback på anpassningar som bör göras i aktivitetsparken utifrån olika handikapp/funktionsnedsättningar. Vi går nu i och med detta in i nästa fas i förarbetet.

190707 - Utskick Funktionsrättsrådet

Ska man bygga till, ska man också tänka till. Vi samarbetar med Unisports för den tänkta aktivitetsparken som har lång erfarenhet av att anlägga denna typ av aktivitetsytor. Där finns också gedigen kunskap om olika anpassningar som bör göras för att så många som möjligt ska kunna ta del av aktivitetsytorna. Men vi kan inte tänka på allt, och har inte kunskap till detta heller. Så idag skrev vi ihop och skickade vi iväg en skrivelse / remiss till samtliga medlemsorganisationer i funktionsrättsrådet i Katrineholm. Så nu hoppas vi att de olika diagnosgrupperna har möjlighet att inkomma med feedback på det tänkta projektet - Valla IP aktivitetspark.

190516 - Telefonmöte Allmänna Arvsfonden

Idag under morgonen hade vi ett långt och givande telefonmöte med handläggare på allmänna arvsfonden. Vi informerade om grundidén med aktivitetsparken och handläggaren tycks vara till freds. Aktivitetsparken tycks gå precis i linje med vad allmänna arvsfonden har för krav. Nu väntar ett långt arbete med att sammanställa en ansökan. Kommer nog att bli svårt att färdigställa innan sommaren och semestrarna.

190424 - Bidrag offentliggörs

Idag skriver Katrineholms kuriren på sin hemsida att Valla IF beviljats 100 000 kronor av Katrineholms kommun för vårt hundraårsfirande. Pengarna kommer bland annat gå till familjedagen och till jubileumsmiddagen. Men även till aktivitetsparken. Läs artikeln här!

190329 - Gåvor från medlemar

Idag 19.03.29 passerade vi 20 000 SEK i gåvor från våra medlemmar som vill vara med att stötta. Gåvorna kommer bland annat att gå till externa kostnader som inte kan täckas av bidrag - exempelvis kostnader för bygglov. Vi gjorde även idag ett utskick via Facebook.

Valla IF går starkt in i framtiden, och vi är otroligt glada över att se att vi när som helst passerar 200 medlemmar bara i år (totalt förra året var vi 164 medlemmar). Vi är också glada att se att planerna för aktivitetsparken engagerar - då vi fått in 20 000 i bidrag från Er där ute.

190325 - Möte med Göran Dahlström

Foto på kommunhuset

Vi skickade en ansökan till kommunledningsförvaltningen om bidrag till vår 100-årsdag. Vi fick svar redan dagen efter från Göran Dahlströms sekreterare som önskade boka ett möte med oss. Idag 190325 gick mötet av stapeln. Det vart ett bra möte. Vi samtalade om Valla IF 100 år, men även en hel del om aktivitetsparken och om Vallas framtid. Då det var mycket pengar vi sökt om så skickades ärendet vidare för beslut i kommunfullmäktige. Nu är det bara vänta på besked där ifrån.

190325 - Bygglovshandläggare

Då har vi i detta nu även haft ett samtal med bygglovshandläggaren i Katrineholms kommun. Som tur är, marken vi planerar för att bygga aktivitetsparken på är redan planerad för idrottsändamål. Så vi behöver inkomma med en ansökan för planket runt närarenan. Det är inte bara en sak som ska göras när man vill tänka nytt och bygga för framtiden.

190314 - Ansökan om bidrag för 100-årsjubileum

Bild på ansökan till kommunledningsförvaltningen
Del av ansökan som skickades till Göran Dahlström.

Idag har vi färdigställt den ansökan vi tänkt skicka till Göran Dahlström på kommunledningsförvaltningen. Nu hoppas vi på det bästa!

Ansökan om bidrag för 100-årsjubileum.

Valla Idrottsförening (Valla IF) fyller hundra år 2019. Valla IF grundades 13 juni 1919 och kommer fira detta 24 augusti. Firandet kommer att ske genom en familjedag på idrottsplatsen och en jubileumsmiddag med livemusik på kvällen. Familjedagen blir en trevlig och festlig tillställning med olika programpunkter med fokus på bland annat barn och ungdomar.

Vi lägger 100 år bakom oss och blickar nu framåt. Samhället har förändrats och Valla IF tänker nytt för att fortsätta vara en attraktiv föreningen även kommande 100 år. Ett första steg blev att strukturera om fotbollssektionen som nu mera har namnet lek och idrott. Valla IF planerar nu för en aktivitetspark med fokus på spontanidrottande, lek samt gemenskap och integration. Det kommer bli ett lyft för Valla IF, för skolungdomarna i Valla samt Valla samhälle och Katrineholms kommun i stort. Ingen i Sörmland har en liknande aktivitetspark – detta sätter oss på kartan, väl synligt från västra stambanan. Aktivitetsparken blir en del av familjedagen och Valla IF:s kommande 100 år.

För att kunna genomföra ett 100-årsjubilieum krävs det pengar och Valla IF vill ansöka om ett bidrag från Katrineholms kommun som stöd till detta.

Valla IF ansöker om 100 000 kronor.

190221 - Årsmötet

Unisports presentationsbild av aktivitetsparken
Unisports förslag utifrån Valla IFs idéskiss.

Idag var det då dags för Valla IFs årsmöte. Vilket uppslutning. När röstlängden räknats kunde vi konstaterat att det på årsmötet deltog 42 röstberättigade medlemmar. Det märks att Valla IF engagerar i Valla och det är himla kul att se. Genomgång av sedvanlig årsmöteshandlingar samt information om projektet Valla IP multiarena och Valla IF 100 år. På årsmötet visades ett bildspel för Valla IP aktivitetspark.

190219 - Möte nr 2 med Unisport

Under kvällen hade vi ett intressant möte med Unisports som nu hade gjord en powerpoint med några alternativ efter idéskissen vi lämnat in. Efter detta möte så annonserade vi på bl.a. Facebook att första presentationen av aktivitetsparken kommer att ske under ordinarie årsmöte i klubblokalen 21/2.

190119 - Utskick Facebook

Idéskiss andra utgåvan över aktivitetsparken
Efter mötet med Unisport togs en ny idéskiss fram

Efter av vi skapat en idéskiss, samt gjort en områdesbeskrivning av aktivitetsparken, så var det dags att informera våra följare om detta. Vi skickade ut bilden i förgående inlägg samt bilden för denna artikel tillsammans med denna bild och text.

I veckan hade vi ett första möte med Unisports med anledning av den multiarena vi planerar för. Ett himla bra möte med många idéer som nu ska kokas ner till någon form av rimligt projekt. Vi gick in i mötet med bland annat dessa två visionsbilder. Nu väntar vi med spänning på att få en första utkast från Unisport.

När tiden sedan är inne, så planerar vi för ett möte med allmänheten för att presentera projektet, och med möjlighet att ställa frågor och påverka. Valla IF firar 100 år i år, och detta blir en ny milstolpe för föreningens fortsatta verksamhet - och för Valla samhälle.

190117 - Möte med Unisport

Idéskiss över aktivitetsparken
Den idéskiss/mindboard som presenterades för Unisport

Vi fick in många bra förslag efter våra utskick via sociala medier, och genom samtal med våra aktiva spelare. Vi skapade av dessa förslag en typ av "mindboard" på hur aktivitetsparken skulle kunna tänkas att utformas utifrån förslagen. Vi tog sedan kontakt med ett företag som heter Unisports, som Sörmlandsidrotten hade koll på - och som var det företag som hjälpt till att bygga närarenan i Julita. 190117 var dagen då vi hade ett första möte med Unisport - och självklart deltog även Sörmlandsidrotten på detta möte. Vi lämnade över vår idéskiss och samtalade om olika lösningar.

181128 - Ett första utskick

Flygfoto över grusplanen
Det markerade område är grusplanen där projektet kan byggas.

Efter lite samtal och planering i projektgruppen för multiarenan börjar vi nu lite smått att göra inventeringar i olika forum. 181128 gick det iväg ett utskick via Facebook som gav en bra spridning. Utskicket ser du nedan:

God kväll alla i Valla!

Som ni säkert vet finns det en stor grusplan på Valla Idrottsplats som inte används till något speciellt just nu. Vi har slagits av tanken att använda denna grusplan till något som är till nytta i samhället. Det skulle vara himla skoj att omvandla detta till en aktivitetspark, idrottspark, motionspark eller vad vi nu skulle kunna kalla det. Så bombardera oss med förslag om olika ytor/aktiviteter ni skulle vilja se finnas där. Detta är än så länge bara en idé!

Glöm inte att dela detta också - så att så många som möjligt får möjlighet att tycka till om mad som saknas i Valla när det kommer till motion och rörelse!

181108 - En idé

grusplan
Det tänkta området för aktivitetsparken.

Under ett styrelsemöte vintern 2018 där representant från Sörmlandsidrotten deltog kläcktes idén om en multiarena när vi försökte lista ut vad vi kunde använda grusplanen till - som nu bara ligger och ser allmänt tråkig ut. Vi samtalade om hur Valla IF kommande 100 åren kan bli en attraktivare föreningen (som en del i Valla IF 100 år). Alla barn och unga vill inte spela fotboll, och vi behöver därför tänka nytt. Vi beslutade om att skapa en projektgrupp kring tanken om multiarena, och vi planerade för ett utskick där vi ville inventera intresset och behovet för multiidrottande i Valla. Mathias Fredriksson tillsattes att leda projektet.