Välkommen som ledare i Valla IF!

Som ny ledare i en förening är det många saker som är nytt. Som en hjälp på vägen har sektionen skrivit några punkter nedan som kan vara bra att känna till och bekanta sig med. Det vi tycker är extra viktigt har vi markerat efter varje rubrik. Det ingår i vårt introduktionsprogram.

Inlogg och E-post

Som ledare i föreningen får du en personlig e-postadress på domänen @vallaidrottsforening.se. E-postadressen används förslagsvis i alla ärenden som rör föreningsverksamheten. Med e-postkontot finns en inkorg kopplad, samt ger dig tillgång till föreningens teams, sharepoint och Office 365. Alla ledaradresser är kopplade till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. vilket innebär att det räcker att mejla till en adress för att nå ut till alla ledare i föreningen.

Kontakta din sektion du är verksam i för vidare hjälp med användarkonton och behörighetsadministration.

Inlogg och e-post
  • Skaffa en ledare-epost

Medlemsregister och närvarohantering

Varje lag i föreningen har en egen sida på laget.se. När du blivit inlagd som ledare i ditt lag med administratörsbehörighet kan du göra nyhetsinlägg, skapa och administrera aktiviteter i kalendern, närvarorapportera aktiviteter och kontrollera medlemskap för personer anslutna till ditt lag. Kontakta ledarkollega i laget för genomgång, alternativt annan ledare om ledarkollega ej är möjligt. På laget.se supportsida finns bra hjälp att få.

Serier och matcher anordnade via förbundet administreras via "Fogis" som kräver särskild behörighet. Via laget.se kan du dock koppla ihop ditt lag med anmäld serie i fogis för att automatiskt generera matcher till aktivitetskalendern.

Närvarorapporterna ligger till grund för statligt stöd och som underlag till avtalsdialogen med kommunen. Närvarorapporterna skickas in av föreningsadministratör två gånger per år. Se därför till att närvaro-och aktivitetshanteringen ligger i fas. Kansliet brukar skicka ut en påminnelse innan rapporterna skickas in.

Föreningen får bidrag för varje aktivitetstillfälle och antal närvarande spelare. Minst 5 närvarande krävs för att få ersättning med minst 1 ledare närvarorapporterad. Om två eller fler ledare finns närvarorapporterade utgår en extra ledarersättning för aktuellt tillfälle.

Medlemsregister och närvarohantering
  • Få administrationsbehörighet för laget.se
  • Få en genomgång av laget.se

Medlemskap

För att få delta i föreningens verksamhet kräver vi ett aktivt medlemskap. Våra nya spelare får testa på våra aktiviteter vid 3 tillfällen innan man behöver betala. Som ledare tycker vi det är självklart att man blir medlem i föreningen. Mer information om medlemskap finns under menyn medlem.

Medlemskapet är avgörande för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet. Men för dig betyder det dessutom att du är försäkrad via Folksam under tiden du deltar i en föreningsaktivitet.

Medlemskap
  • Bli medlem

Nycklar och kort

För tillträde till anläggningen behöver du ha en uppsättning nycklar och för sporthallen även ett kort. Dessa rekvireras från kansliet efter medgivande från sektionen du är verksam i.

Föreningsidé och värdegrund

Som ledare i Valla Idrottsförening förväntas du att förvalta föreningens värdegrund och bidra till att den efterlevs i föreningen och dess aktiviteter. Föreningens värdegrund och föreningsidé finns att läsa på hemsidan under föreningen. Vill du fördjupa dig i föreningens regelverk finns stadgarna till hands.

Föreningsidé och värdegrund
Att göra:
  • Läs igenom föreningsidé och värdgrunden (inkluderad i föreningsidén)

Registerutdrag

För att skapa en så trygg miljö som möjligt för våra barn och ungdomar kräver vi att man som ungdomsledare 1 gång per år begär ut och visar upp ett begränsat registerutdrag. Blankett finns på polisens hemsida att ladda ner. Blanketten fylls i och skickas per brev eller mejl till polisen enligt instruktionerna på blanketten. Registerutdraget skickas sedan hem till din bostadsadress. Du ska du visa upp för intyget för intygsansvarig i sektionen, som då markerar detta i vårt medlemsregister. Då ska inte lämna ifrån dig intyget.

Registerutdrag
  • Rekvirera Registerutdrag årligen
  • Visa registerutdraget för ansvarig i sektionen

Anläggning och klubbhus

På anläggningen finns två stora fotbollsplaner (plan A och B) samt en mindre plan (plan C). Dessutom finns aktivitetsparken och under vintern hyr vi in oss i Valla Sporthall. På anläggningen finns även en kiosk som är öppen under föreningens hemmamatcher och sammandrag.

Inne i klubbhuset finns 5 omklädningsrum + 1 omklädningsrum för domare, bastu och en samlingslokal inklusive kök. Vi har även en tvättstuga och ledarrum samt ett kansli. Kansliet är bemannat alla vardagar enligt tiderna längst ner på denna sida. Träningsutrustning finns i förrådet / garage 1 och i garage 2 finns material för anläggningsskötsel.

Anläggning och klubbhus
Att göra:
  • Se till att få en rundtur på anläggningen

Bokning klubblokal

Bokning av klubblokalen sker i föreningens Outlook. Resursen / rummet heter "klubblokal". Mer information om hur bokning görs finns på Microsofts hemsida: Instruktion bokning rum

Anläggningsskötsel

Vår fina anläggning sköts av anläggningsgruppen som består av ideellt arbetande personer, mestadels ledare. Vi ser gärna att alla ledare hjälper till med det man kan, för att minska bördan för samtliga. Anläggningsgruppen har en egen Facebookgrupp på föreningens Facebooksida. Arbetsordrar / att-göra-kort finns på föreningens Sharepoint / teams.

Spelarutrustning och träningskläder

Våra spelare ska själva ansvara för att ha utrustning med sig till träningar. Benskydd är ett krav. På föreningens matcher står föreningen för tröja, shorts och strumpor.

Föreningen har avtal med CCSport när det kommer till träningskläder. Genom vår webshop får du alltid handla för rabatterat pris. Föreningen bjuder på logotyp som faktureras oss separat vid en beställning.

Fotbollens Spela lek och lär

Fotbollens spela, lek och lär (FSLL) beskriver inriktningen för svensk barn- och ungdomsfotboll och de värderingar som all fotboll ska stå för. Barnfotboll definieras som all fotboll till och med 12 år och ungdomsfotboll som all fotboll mellan 13 och 19 år. Syftet med FSLL är att alla fotbollsföreningar ska ha en gemensam tanke med sin verksamhet – en tanke som utgår från fem riktlinjer, vilka förmedlas i materialet.

Mer information och FSLL finns på förbundets utbildningsprotal.

Fotbollens Spela lek och lär
Att göra:
  • Bekanta dig med fotbollens spela lek och lär och riktlinjerna som beskrivs där.

Nationella spelformer - För barnens bästa

Barn spelar fotboll för att det är roligt. Fotboll är lek. Att leka är nödvändig för att barn ska utvecklas och må bra. Det är genom leken barn testar sina begränsningar, lär sig hantera olika situationer och utvecklar färdigheter. Oavsett om det är på skolgården eller på en fotbollsplan, oavsett om det är träning eller match. Därför ska vi ge dem bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

Nationella spelformer finns att ladda ner i pdf från Svenska Fotbollsförbundet

Nationella spelformer - för barnens bästa

Schysst ledare

Alla ledare i Valla IF ska årligen delta i schysst ledare. Schysst ledare bedrivs som en form av upptakt för samtliga lag som anmält seriespel eller sammandrag. Varje spelform har en egen upptakt. Anmälan sker via Södermanlands fotbollsförbunds hemsida.

Schysst ledare
Att göra:
  • Delta i en schysst ledar-utbildning för din spelform

Spelarutbildningsplaner

En spelarutbildningsplan beskriver VAD en spelare bör träna på samt vilka anfalls- och försvarsmetoder som laget kan använda. Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan ger förslag på vilka färdigheter och metoder som är lämpliga att träna under olika utvecklingsnivåer.

På föreningens SharePointsida för Lek och idrottssektionen finns föreningens spelarutbildningsplan uppladdad.

Sponsorer

Föreningen har två huvudsponsorer, Sörmlands Sparbank och Kronfågel. Sponsoravtalen innebär vissa åtaganden. All kontakt med huvudsponsorerna ska ske via av årsmötet valda sponsoransvarige. Därtill har föreningen ett antal mindre sponsorer och samarbetspartners.

Lagsponsorer

Lagen är fria att själva söka sponsorer för sina lag, men detta får inte ske inom huvudföreningens sponsorer. Alla lagsponsorer, samarbetspartners och dess avtal ska kommuniceras med sponsoransvariga i föreningen. Vid tryck av eget material i laget ska alltid föreningens huvudsponsorer finnas med enligt våra avtal med dem. I regel ska kontaktpersonerna för respektive huvudsponsor godkänna utkastet innan tryck. Denna kontakt sker via sponsoransvarig.