Valla IFs historia började för länge länge sedan. Långt innan någon viste om att det skulle komma till en förening. Men startskottet för Valla Idrottsförening kom att bli den 13 juni 1919 då föreningen bildades. Det var 19 ungdomar som en fredagskväll träffades vid Akthagen (ortens festplats, som låg vid utfarten mot Flen, i kurvan vid bensinmacken) för att dra upp riktlinjerna.

Initiativtagaren hette Sven Johansson (Sköldunger) och föreningens första ordförande blev John Bladholm (1885-1973). Han var konditor, ägde dansbana och drev festplats. Bladholm var ordförande under 1 år.

Första klubbdräkt var vit med svarta byxor. Fotboll och bandy var huvudgrenarna (Idag är klubbfärgen gul och svart).

Fotboll spelades på hyrd mark vid Björkö (utfarten mot Lerbo) och bandy spelades på Spetebysjön.

Ungdomar spelar fotboll intill en ladugård. Kanske den hyrda marken vid Björkö?

1920-talet

1925 fick Valla IF inträde i RF (Riksidrottsförbundet).

1930-talet

1930 bildades en gymnastiksektion inom Valla IF. Övningarna bedrevs i templarlokalen under ledning av Filip Sköldunger och fröken Anliot. Senare, när Medborgarhuset byggts, flyttade verksamheten dit under ledning av bl.a. Elisabeth Olsson och Einar Carlsson (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

Foto Valla IF fotboll 1930
Valla IFs fotbollslag ca 1930. Foto: Annika Carlsson, minnen från Valla.

Under 1930-40-talet var friidrotten på topp i föreningen, med många framstående resultat inte minst genom bröderna Karlén. Hugo Karlén hade många nappatag med världseliten.

Foto löpare på grusbanan
Flera barn och vuxna övar starter intill A-plan. Årtal okänt. Foto: Pia Fagerberg Svanqvist, minnen från Valla.

1936 blev ett stort år i Valla IFs historia. Detta genom Hugo Karléns nappatag i löpningen med världseliten. Han stod på samma startlinje som Eric Ny Powell, England, Rudolf Harbig, Tyskland, E Wennberg, MAI.

I en A-final på 800 meter vann Ny med Karlén på en 4:e plats, tiden 1,57,6

Senare kom H Karlén att tävla för Brandkårens IK i Stockholm. Han slog då tillsammans med bland annat Henry Kälarne-Jonsson världsrekord på 4x1 500 meter.

(Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Foto E Karlén
Foto på E Karlen, G Kjellin, R Karlén, H Karlén.
Foto: Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996

Foto stafettlaget 1936
2 stafettlag från Walla besöker Julita 1936. Foto: Pia Fagerberg Svanqvist, minnen från Valla

1932 invigdes nuvarande idrottsplats, med en publik på över 1000 personer. Djurgårdens IF var jubileumsmotståndare och besegrade en Valla/Flen kombination med 2-0.

Programblad Invigning 1932

Foto Valla IFs a-lag 1935
Valla IF.s A-lag 1935. Foto: Pia Fagerberg Svanqvist, minnen från Valla

1940-talet

1942 spelade Valla IF DM-final i fotboll mot IFK Eskilstuna och fick stryk med 9-0.

"Bagare-Hanssons" stora intresse var gymnastik och i juni 1944 var det stor gymnastikuppvisning på idrottsplatsen med över 200 gymnaster från trakten. Det är inte omöjligt att Ivar Hansson då var en av deltagarna. Över 1000 personer bevistade där firandet av Svenska Gymnastikförbundets 40årsjubileum. Efter att gymnastiktrupperna från bl.a. Katrineholm, Lerbo, Valla och Sköldinge tågat in på idrottsplatsen och ställt upp, höll komminister Alf Norberg hälsningstalet. Enligt Kurirens referat bjöds det på ett gediget och välkomponerat program av samtliga trupper och den stora publiken behövde ej känna sig besviken med sin dag. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Foto gymnastikuppvisning 1944
Gymnastikuppvisning i Valla 1944. Foto: Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996

1950-talet

1959 bildades badmintonsektionen. Initiativtagare var Stig Eriksson och Anders Undin (Lindberg). Mest framträdande i föreningen har Kristina Andersson (Enterlid) varit som under 70-talet spelade på elitnivå i badminton.

Foto Kristina Enterlid
Kristina Enterlid håller racket och blommor över huvudet. Foto: Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996

Första träningslokalen var gamla Medborgarhuset. Det fanns bara plats för en bana och lågt i tak var det, men aktiviteten var god. Badmintonsektionen har alltsedan starten haft en mycket fin ungdomsverksamhet och fostrat många spelare, som gjort sig kända i hela badmintonsverige. Bland juniorerna, under sektionens första verksamhetsdecennium måste nämnas Peter Kling, som på slutet av 60-talet tillhörde Sveriges juniorlandslagstrupp. Han tog också åtskilliga DM-tecken för juniorer. Även seniorlaget var duktiga och vann sin serie ett par år. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Badminton är numera vilande och volleyboll och gymnastik bedrivs i motionssyfte.

1960-talet

1964-66 byggdes förgående klubbhus och året efter stod grusplanen klar vilken också kom att spolas och användas som bandybana. Tidigare hade gräsplanen spolats för bandyspel.

Foto barn som åker skidskor på A-plan
Innan grusplanen fanns åktes det skridskor på a-plan. Foto: Annika Karlsson, minnen från Valla.
Foto pojkar 1968
Tidningsurklipp 19 juni 1968. Foto: Peder Svanqvist, minnen från Valla.

1969 firar föreningen 50 år med pompa och ståt i gamla medborgarhuset. Det blev det sista jubileet i medborgarhuset. Medborgarhuset brann ned till grunden 1973. Gamla Medborgarhuset låg snett emot ”macken”.

1969 vinner A-laget div. VII (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Foto gamla medborgarhuset
Medborgarhuset i Valla. Foto: Chaterine Ljungberg, minnen från Valla.

1970-talet

1971 anlades elljusspåret i Valla mycket tack vare frivilliga insatser från Valla IF. Initiativtagare var Valla IF:s dåvarande vise ordf. Per-Yngve Hillborn med god hjälp av bl.a. Anders Berggren, Eje Börjesson och Åke Rubensson. Kostnad ca 20.000:-

1972 tog vallabandyn, efter seger i trean, steget upp i den svenska bandyeliten. Första året i div II (nuv.div I och näst högsta serien) slutade med nedflyttning efter en mild vinter utan en enda hemmamatch. Laget svingas ofta att bedriva träningen på Sjögetorpsdammen eller Spetebysjön med bilstrålkastare som belysning. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Foto bandylaget 1972
Vallas framgångsrika bandylag 1972. Foto: Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996

1973 vinner Vallas B-pojklag sin serie.

Foto pojklaget 1973
Vallas B-pojklag serievinnare i grupp B 1973. Foto: Göran Larsson, minnen från Valla.

1974 toppade Valla IF trean igen (bandy) och tog sig åter upp bland "de stora grabbarna". Två säsonger stannade man den här gången. Den första säsongen slutade storartat. Valla IF placerade sig i mitten av tabellen efter Hälleforsnäs IF och Motala IFK. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

Men flaggan i topp, ja kanske högre än den gula VIF-fanan någonsin vajar i föreningens historia, valde bandyhövdingen "Pumpa-Kalle" att dra sig tillbaka efter 17 år som lagledare. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

I december 1974 invigdes ”nya” Medborgarhuset. Lars Fremle ordf. i Valla IF hälsade invigningsgästerna välkomna. Invigningstal hölls av kommunfullmäktiges ordf. Tage Larfors. På kvällen samlades närmare 160  Vallabor till fest och dans.

1975 den 9 november slogs målrekord för Vallabandyn. Solnas anrika AIK besegrades i en träningsmatch med 30-0! 11-0 i paus.

Foto Valla bandy 1974
Valla IF A-pojkar från 1974. Foto: Göran Larsson, minnen från Valla.

1977 den 19 april bildades ungdomssektionen. Den första styrelsen var ordf. Reinhold Lundin, kassör Leif Andersson, sekr. Rune ”Lasso” Larsson, övriga ledamöter var Stefan Markström, Eva Larsson, Maud Fagerberg, Kenneth Svanqvist och Hans Sandén. Sektionen lade grunden till den fina ungdomsverksamhet som bedrivs idag. Numera ingår ungdomsverksamheten under fotbollssektionen.

Sektionsordförande "Ludde" -78. Foto: Mattias Mellqvist, minnen från Valla

1978. Ungdomssektionens snabba ökning gjorde att det blev trångt om utrymmet vid Valla IP. Planerna på att göra en tillbyggnad växte sig starkare. Våren 1978 stod tillbyggnaden klar och innehöll två omklädningsrum (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

En mor till en ungdom som föddes -77 och verkade i ungdomssektionen delar med sig av följande minne:

Yngsta sonen, född 1977, älskade att spela fotboll. Efter maten en kväll var det dags träning. Modern: Kom så skjutsar jag ner dig. Sonen: Nej, jag tar min snabbaste! Varpå han drog iväg på sin trehjuling!

Pojklaget-78. Foto: Olle Wallin, minnen från Valla.

1979 slogs publikrekord. En maj-kväll var 3000 personer på plats för att se TV- laget i en match mot Valla IF. Bengt Bedrup, Ted Gärdestad, Lasse Åberg, Bosse Hansson, Bo ”Nygammalt” Larsson, Rolle Stoltz var några av de som visade upp sig på IP. Matchen ingick i firandet av klubbens 60-årsjubileum.

Foto gruppfoto 1980
Valla IFs lag som deltog på Dalecarlia Cup 1980. Foto: Kent Pettersson, minnen från Valla.

1980-talet

I mitten av 80-talet hade föreningen badminton, bandy, fotboll, gymnastik, skidor, ungdomsverksamhet och volleyboll på programmet.

Under 80- och 90-talet har den tidigare nämnda ungdomssektionen fortsatt att öka i olika etapper. Dess huvudsakliga syssla är fotboll. Därigenom blev det allt trängre på planer och i förråd. I början av 80-talet byggdes en gräsplan för 7-mannafotboll. Samtidigt lades stora gräsplanen om på grund av att den var hårt sliten (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

Foto valla volleyboll 85
Valla Volleyboll -85. Foto: Annika Karlsson, minnen från Valla.

1981 vann H-pojkar sin serie. Man spelade 7-manna.

Foto h-pojkar 1981
Seriesegrare 1981. Foto: Patric Fornemyr, minnen från Valla

1985 anställdes Kurt "Pumpa-Kalle" Lindblom som vaktmästare på Valla Idrottsplats. Han var under stora delar av sitt liv aktiv i föreningslivet. 1989 fick han mottaga Berg-Priset, och var då den femtonde mottagaren av detta uppskattade stipendium. Och det var inte den första hedersbetygelsen. För sina insatser inom fotbollen har Pumpa-Kalle tilldelats Södermanlands Fotbollsförbunds förtjänsttecken i guld och samma förbunds spelarmärke i silver. (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996)

1989, vid föreningens 70 års firande var åter TV- laget på uppskattat besök. Ronnie Hellström, Lars-Gunnar Björklund, ”Honken”, Arne Hegerfors och Rikard Herreyvar några av deltagarna i TV- laget.

1990-talet

Under 1990 började man planera för en ny 11-mannaplan av gräs. 1993 kunde den tas i bruk, drygt 60 år sedan den första planen anlades (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

1994 färdigställdes ett nytt varmförråd (Sköldinge-Lerbo Hembygdsförening, årsskrift 1996).

2000-talet

År 2000 lades bandyverksamheten ner. Bandylaget spelade som bäst i div. II

2003 bildades basketsektionen efter att dessförinnan haft ett gott samarbete med KIF. Till sektionsordförande valdes Asse Boussard. 30-40 ungdomar är i träning och spel. Samarbetet med KIF fortsätter. Efter endast 3 år lades verksamheten på is

2005 hade föreningen ca 460 medlemmar varav flertalet ungdomar.

2007 startar Valla IF ett damlag i div. 5 efter ca 20 års uppehåll. En innebandysarg inköps av Valla IF i samband med invigningen av ”nya” hallen

2008 har Valla IF ett juniorlag i seriespel. Ca 15 ungdomar deltager i träning. Tränare i laget är Petter Skoog. Nu finns A-lag, Res.lag, Damlag, Juniorlag, 3 flicklag, 3 pojklag och ”knatteverksamhet för pojkar och flickor. På hösten 2008 bildades en innebandysektion och seriespel i div. 6 herrar påbörjades

Verksamheten i Valla växer och klubbhuset är trångbott. Klubbhuset byggs ut under hösten 2009 med hjälp av lokala förmågor och av spelarna i a-laget herrar.

Bilder från ombyggnationen av klubbhuset
Spelarna från A-laget hjälper till med ombyggnationen av klubbstugan den 11 oktober 2009. Foto: Valla IF - Herrar.

2010-talet

2012 - lördagen den 22 september går löparfesten "Förbifarten Katrineholm" av stapeln. Valla IF i samarbete med bland annat Trafikverket och Skanska inviger den nya "östra förbifarten" med ett lopp. 506 anmälda löpare (267 herrar, 166 damer, 44 pojkar & 29 flickor) tog sig i mål fördelat på klasserna Pojkar/Flickor 3 km samt Herrar/Damer 10km. Tävlingsledare och drivande i projektet var Benny Eriksson, som enligt Katrineholm-Kuriren varit nöjd över föreningens insats.

Foto förbifarten
Löparna i herrklassen. Foto: Tomas Nilsson, Katrineholms-kuriren

2014, under natten till den 24 maj vaknar boende i Valla av att klubbhuset står i lågor. Klubbhuset brinner ner till grunden och enbart ett kassaskåp stod kvar i ruinerna. Senare samma år dömdes två personer med påföljder.

Foto branden 2014
Klubbhuset brann ner till grunden 2014. Foto: David Hårseth/Blåljus.se

Efter branden påbörjades återuppbyggnaden av klubbhuset och den 15 augusti 2015 invigdes det nya klubbhuset. Representanter från Katrineholms kommun klippte bandet och flera av ungdomslagen möttes i vänskapsmatcher.

Foto Invigningstal 2015
Ordförande Louise talar inför publiken vid invigningen av nya klubbhuset. Foto: Mathias Fredriksson, Valla IF.

2016-2017 får elljusspåret en uppfräschning. Bland annat byts belysningen ut 2016 och markunderlaget byts 2017. Tidigare låg det träflis på banan, men bytts till grus. Den 24 september 2017 anordnar Valla IF en invigning av nya elljusspåret. Ett invigningslopp hålls där föreningens ungdomslag deltar. Det ordnas även med tipspromenad.

Starten vid eljusspåret
Flera gulklädda spelare deltar i loppet, och vuxna förses med tipslappar. Foto: Mathias Fredriksson, Valla IF.

2018 påbörjas arbetet med att bygga Valla IP Aktivitetspark. Drivande i projektet är Mathias Fredriksson och som driver projektet ända tills invigningen 2020.

Den 25 augusti 2019 firar Valla IF 100-årsjubileum. Det anordnas en familjedag på idrottsplatsen och flertalet lag spelar sammandrag. Under dagen besöker även "SkillTwins" och visar upp sina fotbollsfärdigheter till publikens förtjusning. På kvällen nalkades det fest med uppträdanden.

Foto Skilltwins
Tvillingarna som går under varumärket SkillTwins besöket 100-årsjubileumet. Foto: Mathias Fredriksson

2020-talet

2022. Uppskattningsvis 800 personer besökte invigningen av Aktivitetsparken, när föreningen bjöd in till familjedag på Valla IP Aktivitetspark lördagen den 14 maj.